Nařízení 561/2006/EU Doby řízení a odpočinků
ANO: Souhlas s povolením dvou zkrácených TDO ve dvou po sobě jdoucích týdnech.
NE: Nahrazování doby odpočinku jen k BTDO, ale jako dosud i k DDO. Ponechat stávající znění.
NE: K úplnému zákazu trávení BTDO ve voze, pouze zakaz častého či pravidelného BTDO.
Stanovit případně max počet odpočinků za kontrolovatelné období. (na delších trasách by
mohlo dojít k problémům se zajištěním ubytování řidičů).
ANO: S ubytováním v soukromí by se musel dořešit způsob dokazování. Současně zajistit
ochranu práva na ochranu osobních údajů a práva na soukromí, všech zúčastněných osob.
NE: Mnoho řidičů ve vozech doslova žije. Jak je tomu zvykem na jinych kontinentech.
ANO: Trajekt.
ANO: Ovšem i s odchylkou v řízení vozidla. Ale i tak, by mohl být v některých oblastech
při současném provozu problém. Proto by bylo lépe, nařídit firmě při plánované BTDO v
zahraničí, zajíštění ubytování a parkování, předem. Například rezervací přes internet.
ANO: Bezpečnostní přestávku v režimu dvouosádky ponechat na potřebách a svobodné vůli
řidičů dvouosadky vozidla.
2. Nařízení 165/2014/EU Záznamová zařízení.
NE: Záznam o změně země se udává na začátku i konci směny. Což je v jednoosádce vozidla
max.15h, a ve dvouosádce max.21h. Toto by mělo být dostačující pro současně běžně používaná
zaznamová zařízení (tachografy). Toto je problematické z pozice řidiče i současných vyhodnocovacích
programů, jelikož na každych hranicích musí zastavit vozidlo, (ztráta času a při opětovném rozjíždění
vozu zvýšení exhalací a spotřeby paliva). Aktualizace a synchronizace vyhodnocovacích programů.
ANO: Tuto funkci přidat do nového Smart tachografu.
3. Nařízení 1071/2009/EU Přístup k podnikání – Silniční dopravce
ANO: Ovšem s ohledem na malé firmy (např. OSVČ s jedním vozem).
ANO: Změna finanční způsobilosti přinese více jistoty
ANO: Zvýšení odpovědnosti a obzvláště odborné způsobilosti, zavést zákonnou povinností.
ANO: Povinná součinnost a hlavně celoevropská spolupráce ve vysvětlování a následném používání
jednotlivých zákonů a ustanovení. Bylo by vhodné zrušení Milog, Macron a podobných
zákonů a místo nich vytvořit rozumné jednotné nařízení pro celou evropskou unii.
(viz společné evropské principy)
4. Nařízení 1072/2009/EU Přístup k dopravnímu trhu
ANO: Pro zrušení počtu kabotážních přeprav.
NE: Ke snížení počtů dnů pro kabotážní přepravy. Tato úprava vede ke zrušení počtu dní, tak, že v
kratším časovém období se bude moci provést více přeprav, což povede ke tlaku na zvýšení
výkonu řidiče v kratším časovém období a tím i k následným stresům a nebezpečí ze spěchu,
z této situace vyplývající.
ANO: Spoluodpovědnost odesilatele, zasilatele, příjemce, zákazníků, objednavatele a subkontraktorů přeprav.
5. Směrnice 2002/15/ES Pracovní doba
navrhuje se sjednocení výkladu pracovní pohotovosti a jiné práce
ANO: Pro sjednocení výkladu.
NE: Zkrácení vyrovnávacího období, které skutečně značně omezí flexibilitu dopravy. Musí se
najít jiný způsob kontroly. Například přes firmu či záznam ze záznamového zařízení
(tachografu, Smart tachografu- funkce připojení přes internet).
6. Směrnice 2006/22/ES Kontroly v silniční dopravě
K tomuto problému, zatím bez vyjádření.
7. Směrnice 96/71/ES Vysílaní pracovníků do zahraničí
stanoví povinnost dopravce na vyžádání doložit v odpovídající lhůtě po skončení období vyslání v papírové nebo elektronické podobě kopie dokladů na základě žádosti příslušného orgánu státu, kam byl řidič vyslán
NE: Tato práce v profesi řidič, by měla mít specifická pravidla a nepodléhat tomuto nařízení.Mimo jiné, tří dny v měsíci jsou absolutně nedostačující. Jelikož pracovník v profesi řidič,by za měsíc, podléhal tomuto omezení v pěti zemích současně. ( viz společné evropské principy)
NE: Kabotážní přeprava může byt součástí normálních mezinárodních přeprav. Tímto nařízením,
by se částečně vyřešil problém sjednocením pravidel celé EU, což pro nás, řidiče z povolání,
představuje zejména celoevropská minimální mzda.
NE: K hlášení pracovníků (značné omezení flexibility přeprav). Postačí záznam ze záznamvého
zařízení (tachograf, Smart tachograf – funkce připojení přes net) a synchronizace s jednotnou,
neveřejnou celoevropskou databází.
( viz společné evropské principy).
8. Směrnice 2014/67/EU Pokyny k vymáhání a dokládání ke směrnici 96/71/E
ANO: Co nejjednodušší a nejjednotnější systém, přeložený do všech úředních jazyků, všech států
evropské unie.
Jednotný, celoevropský, neveřejný, synchronizovaný, elektronický systém (databáze)
pro kontrolu, ukládání, sběr a sdílení formulářů, registrací a datových záznamů ze
záznamových zařízení, pro kontrolu dopravců a řidičů. Nepřináši pro všechny zúčastněné,
tolik komplikací. (viz společné evropské principy).
9. Směrnice 1999/62/ES Zpoplaťnění (elektronický mýtný system)
rozšiřuje její platnost na všechna vozidla včetně osobních vozidel a autobusů
navrhuje postupné rušení časového zpoplatnění
u vozidel nad 3,5 tuny požaduje nahrazení systému sazeb podle tříd EURO sazbami odlišenými na
základě emisí CO2
ANO: Elektronický mýtný system zpoplatnění také pro vozidla do 3,5t celkové hmotnosti
firemních a podnikajících subjektů. Tato úprava by měla být spravedlivější vzhledem
ekonomice jednotlivých států evropské unie. Ovšem pro osobní vozy v soukromém,
privátním vlastnictví by mohla být spíše kontraproduktivní, jelikož by mnoho privátních
vlastníků z ekonomických důvodů používalo silnice s menší kapacitou.
NE: Není důvod měnit stávající systém podle tříd EURO, tato změna by přinesla jen další naprosto zbytečné náklady na úpravy nového systému.
10. Směrnice 2004/52/ES EETS
ANO: Spolupráce je vítána.
11. Směrnice 2006/1/ES - Nájem vozidel
ANO: Není důvod k časovému omezení. Zvláště při postupném sjednocování ekonomiky EU.
12. Směrnice 98/70/ES - Kvalita phm
ANO: Kvalita, složení a označení pohonných hmot, by mělo být jednotné v celé evropské unii.
13. Směrnice 2010/40/EU – Inteligentní transportní systémy (Multimodální doprava).
návrh na nové nařízení, celounijní podpora multimodálních dopravních informací a přesných služeb, dostupných přes hranice všem uživatelům ITS, založená na povinné výměně dopravních a cestovních informací
Zatím bez vyjádření.
14. CO2 - Návrh monitorovacího systému pro užítková vozidla
Zatím bez vyjádření.
15. Doporučení komise o používání světově harmonizované testovací
procedůry lehkých vozidel (WLTP), pro označování vozidel
Zatím bez vyjádření.
Poznámka:
Zo OSD AidT jde především o sjednocení a zjednodušení pravidel v rámci celé
evropské unie, jejíž doposud roztříštěné zákony a nařízení (viz Milog apod.)
přivádějí řidiče i dopravce, do mnohdy neřešitelných situací. Stejně tak, v některých
případech i několikerá možnost výkladu jednoho zákona či nařízení. Také nám jde o
přenesení části odpovědnosti z beder řidiče. Jelikož existují taková nařízení a
zákony, které nemůže svým přičiněním řidič z povolání ovlivnit. Ale pro
jednoduchost, jsou za ně sankcionováni právě řidiči. Což řidiče přivádí do zbytečného
stresu a následně vede ke snížení bezpečnosti silničního provozu.
Pro vás, zhotovil tým výboru Zo OSD AidT.