Evropská unie, Evropský parlament - řidiči a doprava

    Zde naleznete výjadření a postoje

    Zo OSD A.I.D.T.

    k dění a projednávaným návrhům v

    evropském parlamentu




     

     

    Nařízení 561/2006/EU Doby řízení a odpočinků

     

    • ve 4 týdnech musí mít řidič dva běžné a dva zkrácené týdenní odpočinky
    • chybějící hodiny zkrácení lze doplnit jen k běžnému týdennímu odpočinku
    • je zakázáno čerpání týdenního odpočinku 45 hodin a delšího ve vozidle
    • definuje se místo trávení odpočinku:
    • vhodné ubytovací zařízení s odpovídajícím zařízením pro hygienu a spánek
    • poskytnuté a placené zaměstnavatelem, nebo
    • doma nebo na jiném místě v soukromí, které si řidič zvolí
    • minimálně 1x za tři týdny musí 45-hodinový týdenní odpočinek řidič trávit doma
    • poskytuje možnost využít přerušení odpočinku na trajektu i pro zkrácený týdenní odpočinek
    • umožňuje odchylky pro nalezení místa ubytování, řidič ale nesmí překročit doby řízení nebo zkrátit odpočinek
    • umožňuje čerpání bezpečnostní přestávky na sedadle spolujezdce za jízdy
    • vyjímá přepravy pro soukromé účely z působnosti nařízení

    ANO: Souhlas s povolením dvou zkrácených TDO ve dvou po sobě jdoucích týdnech.

    NE: Nahrazování doby odpočinku jen k BTDO, ale jako dosud i k DDO. Ponechat stávající znění.

    NE: K úplnému zákazu trávení BTDO ve voze, pouze zakaz častého či pravidelného BTDO.

    Stanovit případně max počet odpočinků za kontrolovatelné období. (na delších trasách by

    mohlo dojít k problémům se zajištěním ubytování řidičů).

    ANO: S ubytováním v soukromí by se musel dořešit způsob dokazování. Současně zajistit

    ochranu práva na ochranu osobních údajů a práva na soukromí, všech zúčastněných osob.

    NE: Mnoho řidičů ve vozech doslova žije. Jak je tomu zvykem na jinych kontinentech.

    ANO: Trajekt.

    ANO: Ovšem i s odchylkou v řízení vozidla. Ale i tak, by mohl být v některých oblastech

    při současném provozu problém. Proto by bylo lépe, nařídit firmě při plánované BTDO v

    zahraničí, zajíštění ubytování a parkování, předem. Například rezervací přes internet.

    ANO: Bezpečnostní přestávku v režimu dvouosádky ponechat na potřebách a svobodné vůli

    řidičů dvouosadky vozidla.


    2. Nařízení 165/2014/EU Záznamová zařízení.

    • zavádí povinnost řidiče zaznamenávat do tachografu každé překročení státní hranice
    • smart tachografy budou zaznamenávat překročení hranice

    NE: Záznam o změně země se udává na začátku i konci směny. Což je v jednoosádce vozidla

    max.15h, a ve dvouosádce max.21h. Toto by mělo být dostačující pro současně běžně používaná

    zaznamová zařízení (tachografy). Toto je problematické z pozice řidiče i současných vyhodnocovacích

    programů, jelikož na každych hranicích musí zastavit vozidlo, (ztráta času a při opětovném rozjíždění

    vozu zvýšení exhalací a spotřeby paliva). Aktualizace a synchronizace vyhodnocovacích programů.

    ANO: Tuto funkci přidat do nového Smart tachografu.


     

    3. Nařízení 1071/2009/EU Přístup k podnikání – Silniční dopravce

    • zpřesňují se pravidla sídla, „usazení“ a řízení provozu z tohoto státu
    • zavádí prokazování finanční způsobilosti pro dopravce, provozujícího výlučně vozidla do 3,5 tuny (1800/900€)
    • ruší se možnost prokázání finanční způsobilosti pojištěním
    • zvyšuje se odpovědnost nositele odborné způsobilosti
    • zavádí se větší povinná spolupráce států při kontrolách dopravců

    ANO: Ovšem s ohledem na malé firmy (např. OSVČ s jedním vozem).

    ANO: Změna finanční způsobilosti přinese více jistoty

    ANO: Zvýšení odpovědnosti a obzvláště odborné způsobilosti, zavést zákonnou povinností.

    ANO: Povinná součinnost a hlavně celoevropská spolupráce ve vysvětlování a následném používání

    jednotlivých zákonů a ustanovení. Bylo by vhodné zrušení Milog, Macron a podobných

    zákonů a místo nich vytvořit rozumné jednotné nařízení pro celou evropskou unii.

    (viz společné evropské principy)


    4. Nařízení 1072/2009/EU Přístup k dopravnímu trhu

    • úprava pravidel pro kabotáž
    • ruší se omezení počtu třech kabotážních přeprav
    • umožňuje se více míst nakládky i vykládky v rámci kabotáže
    • snižuje se počet dnů na provedení kabotáže na 5 po předchozí mezinárodní přepravě
    • zavádí se povinnost států každoročně zkontrolovat dané procento (2% a od roku 2022 3%) kabotáží
    • státy musí zavést spoluodpovědnost odesílatele, zasílatele, zákazníků i subkontraktorů, pokud vědomě přijali službu, která je v rozporu s nařízením
    •  

     

    ANO: Pro zrušení počtu kabotážních přeprav.

    NE: Ke snížení počtů dnů pro kabotážní přepravy. Tato úprava vede ke zrušení počtu dní, tak, že v

    kratším časovém období se bude moci provést více přeprav, což povede ke tlaku na zvýšení

    výkonu řidiče v kratším časovém období a tím i k následným stresům a nebezpečí ze spěchu,

    z této situace vyplývající.

    ANO: Spoluodpovědnost odesilatele, zasilatele, příjemce, zákazníků, objednavatele a subkontraktorů přeprav.


    5. Směrnice 2002/15/ES Pracovní doba

     

    • navrhuje se sjednocení výkladu pracovní pohotovosti a jiné práce

    • navrhuje se zkrácení vyrovnávacího období pro výpočty kontroly dodržování pracovní doby (48 hodin týdně u všech zaměstnavatelů) na čtyři týdny, aby byly možné i kontroly na silnici.
    •  

     

    ANO: Pro sjednocení výkladu.

    NE: Zkrácení vyrovnávacího období, které skutečně značně omezí flexibilitu dopravy. Musí se

    najít jiný způsob kontroly. Například přes firmu či záznam ze záznamového zařízení

    (tachografu, Smart tachografu- funkce připojení přes internet).


     

    6. Směrnice 2006/22/ES Kontroly v silniční dopravě

    • zavádí se rozšíření povinnosti zkontrolovat při kontrolách 3% pracovních dnů řidičů nejen dle 561/2006, ale i pracovní doby dle směrnice 2002/15
    • povinný bude risk rating systém a data budou přístupná ostatním členským státům

     

    K tomuto problému, zatím bez vyjádření.


    7. Směrnice 96/71/ES Vysílaní pracovníků do zahraničí

     

     

    • navrhuje se, aby řidiči podléhali pravidlům pro vysílání, pokud v kalendářním měsíci stráví víc jak 3 dny v jiném členském státě. Za den se považuje pobyt delší než šest hodin
    • v případě kabotáže platí pravidla pro vysílání vždy
    • stanoví povinnosti, které státy mohou od dopravců v souvislosti s vysíláním požadovat: hlášení a jeho obsah před vysláním buď v jazyce toho státu, nebo v angličtině, platnost max. na 6 měsíců
    • stanoví doklady, které řidič musí předložit při kontrole: kopie hlášení, přepravní doklad, záznamy o dobách řízení s vyznačením překročení hranic, pracovní smlouvu v jazyce státu nebo angličtině, kopie výplatních pásek za poslední dva měsíce

    stanoví povinnost dopravce na vyžádání doložit v odpovídající lhůtě po skončení období vyslání v papírové nebo elektronické podobě kopie dokladů na základě žádosti příslušného orgánu státu, kam byl řidič vyslán

     NE: Tato práce v profesi řidič, by měla mít specifická pravidla a nepodléhat tomuto nařízení.Mimo jiné, tří dny v měsíci jsou absolutně nedostačující. Jelikož pracovník v profesi řidič,by za měsíc, podléhal tomuto omezení v pěti zemích současně. ( viz společné evropské principy)

    NE: Kabotážní přeprava může byt součástí normálních mezinárodních přeprav. Tímto nařízením,

    by se částečně vyřešil problém sjednocením pravidel celé EU, což pro nás, řidiče z povolání,

    představuje zejména celoevropská minimální mzda.

     

    NE: K hlášení pracovníků (značné omezení flexibility přeprav). Postačí záznam ze záznamvého

    zařízení (tachograf, Smart tachograf – funkce připojení přes net) a synchronizace s jednotnou, 

    neveřejnou celoevropskou databází.

    ( viz společné evropské principy).


    8. Směrnice 2014/67/EU Pokyny k vymáhání a dokládání ke směrnici 96/71/E

     

    • stanoví jednotně, jaké doklady a další povinnosti, které může stát od zaměstnavatelů vyslaných řidičů požadovat (viz směrnice 96/71)

     

    ANO: Co nejjednodušší a nejjednotnější systém, přeložený do všech úředních jazyků, všech států

    evropské unie.

    Jednotný, celoevropský, neveřejný, synchronizovaný, elektronický systém (databáze)

    pro kontrolu, ukládání, sběr a sdílení formulářů, registrací a datových záznamů ze

    záznamových zařízení, pro kontrolu dopravců a řidičů. Nepřináši pro všechny zúčastněné,

    tolik komplikací. (viz společné evropské principy).


    9. Směrnice 1999/62/ES Zpoplaťnění (elektronický mýtný system)

     

    • rozšiřuje její platnost na všechna vozidla včetně osobních vozidel a autobusů

    • navrhuje postupné rušení časového zpoplatnění

    • u vozidel nad 3,5 tuny požaduje nahrazení systému sazeb podle tříd EURO sazbami odlišenými na

    základě emisí CO2

    ANO: Elektronický mýtný system zpoplatnění také pro vozidla do 3,5t celkové hmotnosti

    firemních a podnikajících subjektů. Tato úprava by měla být spravedlivější vzhledem

    ekonomice jednotlivých států evropské unie. Ovšem pro osobní vozy v soukromém,

    privátním vlastnictví by mohla být spíše kontraproduktivní, jelikož by mnoho privátních

    vlastníků z ekonomických důvodů používalo silnice s menší kapacitou.

    NE: Není důvod měnit stávající systém podle tříd EURO, tato změna by přinesla jen další naprosto zbytečné náklady na úpravy nového systému.


    10. Směrnice 2004/52/ES EETS

     

    • povinná výměna informací a údajů o plátcích mýtného, povinná interoperabilita, sjednocení technických podmínek

     

    ANO: Spolupráce je vítána.


    11. Směrnice 2006/1/ES - Nájem vozidel

    • státy musí povolit půjčení vozidla z jiného státu a jeho provoz až 4 měsíce s cizími registračními značkam

    ANO: Není důvod k časovému omezení. Zvláště při postupném sjednocování ekonomiky EU.


    12. Směrnice 98/70/ES - Kvalita phm

    • zpráva o hodnocení směrnice o jakosti paliva

    ANO: Kvalita, složení a označení pohonných hmot, by mělo být jednotné v celé evropské unii.


    13. Směrnice 2010/40/EU – Inteligentní transportní systémy (Multimodální doprava).

     

    • návrh na nové nařízení, celounijní podpora multimodálních dopravních informací a přesných služeb, dostupných přes hranice všem uživatelům ITS, založená na povinné výměně dopravních a cestovních informací

     

    Zatím bez vyjádření.


    14. CO2 - Návrh monitorovacího systému pro užítková vozidla

     

    • nákladní automobily a autobusy (HDV) na základě návrhu certifikačního postupu pro emise CO2 z HDV
    • komise navrhuje monitorovat a hlásit emise CO2 z nových HDV, která podléhají certifikačnímu postupu.

    Zatím bez vyjádření.


    15. Doporučení komise o používání světově harmonizované testovací

    procedůry lehkých vozidel (WLTP), pro označování vozidel

     

     

    Zatím bez vyjádření.


     

     

    Poznámka:

    Zo OSD AidT jde především o sjednocení a zjednodušení pravidel v rámci celé

    evropské unie, jejíž doposud roztříštěné zákony a nařízení (viz Milog apod.)

    přivádějí řidiče i dopravce, do mnohdy neřešitelných situací. Stejně tak, v některých

    případech i několikerá možnost výkladu jednoho zákona či nařízení. Také nám jde o

    přenesení části odpovědnosti z beder řidiče. Jelikož existují taková nařízení a

    zákony, které nemůže svým přičiněním řidič z povolání ovlivnit. Ale pro

    jednoduchost, jsou za ně sankcionováni právě řidiči. Což řidiče přivádí do zbytečného

    stresu a následně vede ke snížení bezpečnosti silničního provozu.

     

    Pro vás, zhotovil tým výboru Zo OSD AidT.

     

     

     

     

    Přihláška Zo OSD A.I.D.T.

    Náš transparentní účet

    Pomáháme

    Podporujeme

    Sociální sítě

       Zo OSD A.I.D.T. na FB stránkách

       Zo OSD A.I.D.T. na Instagramu

      Zo OSD A.I.D.T. na Twitteru

      ZoOSD AidT - Veřejná FB skupina

      AidT Germany - FB INFO

    Jsme Zo OSD A.I.D.T.

    Výhody členství

    Spolupracujeme

    Sport & volný čas

    Odkazy